The Scope of the Truth and Reconciliation Commission in Canadian Francophone Contexts

Authors

  • Nancy Wiscutie-Crépeau Institut national de la recherche scientifique
  • Nicholas Ng-a-Fook Université d'Ottawa
  • Jo Anni Joncas Université de Sherbrooke
  • Laurie Pageau Université du Québec à Chicoutimi

DOI:

https://doi.org/10.25071/1916-4467.40871

Keywords:

Reconciliation, truth, Indigenization, curriculum, Indigenous Peoples, decolonization

Abstract

This special issue examines the scope of the Truth and Reconciliation Commission (TRC) of Canada's Calls to Action in Francophone educational contexts. This contribution presents emerging research conducted in Quebec and Ontario, and theoretical reflections proposed by researchers in the contexts of Quebec, Alberta and Saskatchewan. It examines the possibilities and limits of TRC calls to action in Francophone contexts, including the educational issues of indigenization, reconciliation, decolonization, identities, as well as educational policy and curriculum issues, in order to better understand the particular position of Francophone communities in the project of settlement colonialism in this country.

References

Asselin, H. et Basile, S. (2018). Concrete ways to decolonize research. An International Journal for Critical Geographies, 17(3), 643-650. https://acme-journal.org/index.php/acme/article/view/1707

Chagnon K. (2018). La traduction à l’ère de la décolonisation. Circuitmagazine.org., 139, https://www.circuitmagazine.org/dossiers-139/la-traduction-a-l-ere-de-la-decolonisation

Commission d’enquête sur les relations entre les Autochtones et certains services publics : Écoute, réconciliation et progrès. (2019) Rapport final. https://www.cerp.gouv.qc.ca/fileadmin/Fichiers_clients/Rapport/Rapport_final.pdf

Commission de vérité et de réconciliation du Canada [CVR]. (2012). Appels à l’action. https://ehprnh2mwo3.exactdn.com/wp-content/uploads/2021/04/4-Appels_a_l-Action_French.pdf

Commission de vérité et de réconciliation du Canada [CVR]. (2015a). Honorer la vérité, réconcilier pour l’avenir : sommaire du rapport final de la Commission de vérité et de réconciliation du Canada. https://ehprnh2mwo3.exactdn.com/wp-content/uploads/2021/04/1-Honorer_la_verite_reconcilier_pour_lavenir-Sommaire.pdf

Commission de vérité et de réconciliation du Canada [CVR]. (2015b). Ce que nous avons retenu : les principes de la vérité et de la réconciliation. https://ehprnh2mwo3.exactdn.com/wp-content/uploads/2021/04/2-Principes_de_la_verite_et_de_la_reconciliation.pdf

Côté, I. (2019). Les défis et les réussites de l’intégration des perspectives autochtones en éducation : synthèse des connaissances dans les recherches menées au Canada. Revue de langage, d’identité, de diversité et d’appartenance, 3(1), 28-45. http://bild-lida.ca/journal/volume-31-2019/les-defis-et-les-reussites-de-lintegration-des-perspectives-autochtones-en-education-synthese-des-connaissances-dans-les-recherches-menees-au-canada/

Donald, D. (2021). We need a new story: Walking and the wâhkôhtowin imagination. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies 18(2), 53-63. https://jcacs.journals.yorku.ca/index.php/jcacs/article/view/40492/36659 DOI: https://doi.org/10.25071/1916-4467.40492

Enquête nationale sur les femmes et les filles autochtones disparues et assassinées [ENFFADA]. (2019). Un rapport complémentaire « Kepek-Québec ». https://www.mmiwg-ffada.ca/wp-content/uploads/2019/06/Rapport-complémentaire_Québec.pdf

Howell, L. et Ng-A-Fook, N. (2022). Unsettling beneficiaries as curriculum inquiries: A case of senator Lynn Beyak and anti-Indigenous systemic racisms in Canada. Canadian Journal of Education, 45(1), 1-34. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/4787/3091 DOI: https://doi.org/10.53967/cje-rce.v45i1.4787

Howell, L. et Ng-A-Fook, N. (2023). Truth and then reconciliation research: An emerging field of educational studies. Dans R. Tierney, F. Rizvi et K. Ercikan (dir.), International Encyclopedia of Education (p. 272-282). Elsevier. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.08034-9

Jacoud, M. (2016). La portée réparatrice et réconciliatrice de la Commission de vérité et de réconciliation du Canada. Recherches amérindiennes au Québec, 46(2-3), 155-163. https://www.erudit.org/fr/revues/raq/2016-v46-n2-3-raq03118/1040443ar/ DOI: https://doi.org/10.7202/1040443ar

MacDonald, J. et Markides, J. (2018). Called to action : Dialogue around praxis for reconciliation. Revue des sciences de l’éducation de McGill. 53(2), 213-232. https://mje.mcgill.ca/article/view/9497 DOI: https://doi.org/10.7202/1058395ar

Minwashin (2022). Miaja 8eckatc anicinapek kapi nakatamo8atc nakickotati8in : Rapport sur la 3e édition – rassemblement sur le patrimoine anicinabe. https://minwashin.org/wp-content/uploads/2022/10/Rapport-Patrimoine-Miaja3-WEB.pdf

Nations Unies. (2007). Déclaration des Nations Unies sur les droits des Peuples autochtones. https://www.un.org/development/desa/indigenouspeoples/wp-content/uploads/sites/19/2018/11/UNDRIP_F_web.pdf

Pilote, A. et Joncas, J. (2020). Survol de la situation concernant la reconnaissance des Premiers peuples dans la formation à l’enseignement au Canada. Note d’information destinée au ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur. Université Laval. https://premiers-peuples.fse.ulaval.ca/sites/premiers-peuples/files/2022-02/NoteInfo_FormationEnseignement_Autochtone_MEES_ULaval.pdf

Tuhiwai Smith, L. (2021). Decolonizing methodologies: Research and Indigenous Peoples (3e éd.). Zed Books. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350225282

Vowel. (2021). Écrits autochtones : comprendre les enjeux des Premières Nations, des Métis et des Inuit au Canada (traduit pas Mishka Lavigne). Varia.

Wiscutie-Crépeau, N. et Grégoire, P. (2021). L’évaluation éthique de la recherche avec les Peuples autochtones à l’UQAT. Dans S. Basile, N. Gros-Louis McHugh et K. Gentelet (dir.), Boîte à outils des principes de la recherche en contexte autochtone : éthique, respect, équité, réciprocité, collaboration, culture (p. 289-303). Commission de la santé et des services sociaux des Premières Nations du Québec et du Labrador, Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue, Université du Québec en Outaouais, Réseau DIALOG. https://files.cssspnql.com/index.php/s/fGuCd9fh79f4rsN

Younging, G. (2018). Elements of Indigenous style : A guide for writing about Indigenous Peoples. Brush.

Published

30-10-2023

How to Cite

Wiscutie-Crépeau, N., Ng-a-Fook, N., Joncas, J. A., & Pageau, L. (2023). The Scope of the Truth and Reconciliation Commission in Canadian Francophone Contexts . Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 20(1), 1–11. https://doi.org/10.25071/1916-4467.40871